Omgeving

Onze lagere school is prachtig gelegen midden in een knap stuk natuur. Enerzijds is het zeer leerrijk om deze mooie en rustige omgeving te gebruiken voor onze W.O.-lessen, anderzijds genieten we er regelmatig van om er veelvuldig in te spelen en om eens te kunnen ontspannen.

Voor de school bevinden zich een park met vijver, een basketbalveld, voetbalvelden, zandbergen en een ligweide. De leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar mogen onder de middagspeeltijd (na het eten) spelen op de buitenterreinen en op de zandberg die tegenover de lagere school liggen. Er wordt gebouwd, gegraven,  kunstwerkjes opgericht en afgebroken, knikkerbanen aangelegd,... .  De leerlingen van het 1e,2e en 3e die willen voetballen, krijgen daarvoor ook een voetbalveld op de buitenterreinen ter beschikking. De niet-voetballertjes van de lagere klassen blijven op de binnenterreinen van de lagere school spelen of leven zich uit op de speeltuigen. Dit alles onder het wakend oog van enkele leerkrachten natuurlijk... Verder gebruiken alle klassen deze mooie terreinen regelmatig voor sportactiviteiten, spelletjes, activiteiten met de hele school,...

Op ons gezellig en ruim binnenterrein werken, genieten onze leerlingen ook vaak in de tuinen die onze school rijk is: ze verbouwen er soms groenten, verzorgen er dieren, genieten van een rustige hoek. We zijn immers de fiere bezitters van tamme konijntjes, cavia's en enkele kippen die door leerlingen in de dierenverblijven van eten en drinken worden voorzien. Ook werken ze mee aan het verschonen van de dierenverblijven.

Net voor de ingang van het secretariaat bevindt zich het beeldje van onze mascotte, het sierlijk bijtje. Dat beeldje werd gemaakt en aan ons geschonken door een mama-kunstenares van één van onze leerlingen. Ook het fantastische en kleurrijke schilderij op de muren aan het fietsenrek zal je onmiddellijk opmerken. Aan dit schilderij hebben al onze leerlingen gedurende een maand gewerkt samen met pater Jan Haen (Redemptorist), zowel de leerlingen van het eerste klasje tot en met de leerlingen van de zesde klas.

Achter de school bevindt zich de paterstuin en een groot bos. Met heel veel respect voor de natuur gebruiken we dit bos ook al eens voor een bosspel, wandeling,... Zo leren de kinderen de omgeving rond onze school heel goed kennen! Onze leerlingen hebben in de paterstuin enkele jaren geleden een ondiepe vijver gegraven, zodat ze er kunnen leren over salamanders, kikkers, watervlooien, waterspinnen, en andere kleine beestjes die spontaan in deze vijver komen wonen. Leerrijk, boeiend en interessant is het zéker.

Omdat onze leerlingen zoveel buiten spelen doen ze hun schoenen uit en dragen ze pantoffels in de klas. Zo blijven de klassen langer propere ruimtes.

Elk leerjaar leert over een eigen inheemse vogel en over een eigen inheemse boom. Zo kennen onze leerlingen na zes jaar minstens zes interessante vogels en herkennen ze zes bomen en kennen er de typische weetjes van.

Naast onze school liggen de grote rustieke gebouwen van de middelbare school. Onze lagere school vormt samen met hen één VZW.

Onze schoolruimte, de inrichting en het gebruik ervan, past perfect bij onze visie die wij op onze school hoog in ons vaandel dragen: een school waar kinderen nog mogen en kunnen gelukkig zijn, een school waar onze kinderen nog mogen en kunnen spelen..., een school luisterend naar en gericht op de behoeften van het kind!

Om onze toch wel typische eigen sfeer te proeven van de enorme, rustige, natuurlijke, speelrijke en leerrijke plaats waarin onze school gelegen is, moet je gewoon maar eens op bezoek komen!